Turistika na hlavu aneb jak ekologická je snaha o ekologii?
Letos uplynulo, prakticky bez většího povšimnutí, několik výročí – konkrétně výročí, která se vážou k přírodě a jejímu objevování. Jedním z nich je například sto let od otevření chaty Prašivé v Beskydech. Objekt je celoročně dostupný po asfaltové silničce (i pro auta) a je ideálním výchozím bodem pro turistiku a cykloturistiku.
Druhým výročím je otevření cesty Aloise Jiráska, kterou spisovatel před sto lety osobně otevíral. Stezka vede po celém hřebenu Orlických hor a táhne se úctyhodných 170 km z Broumova až do Litomyšle.
A třetím takovým výročím je vyplutí lodiček v Punkevních jeskyních. I to se uskutečnilo před sto lety. Tehdy samozřejmě nebyla zpřístupněna celá trasa, která je přístupná dnes, přesto se jednalo o přelomovou událost. Současná trasa byla otevřena o třináct let později a prakticky neměnná zůstává dodnes.
Když mluvíme o lodičkách, kde je tedy zcela pochopitelné, že návštěvníci nebudou v jeskynním komplexu plavat, a autech, která nás dovezou až na místo, napadají mě i jiné technologie na jiných turistických stezkách. Konkrétně vláček, který na Šumavě jezdí na Černé jezero – tedy trasu, kterou ještě před pár lety turisté běhali jako rozehřívací nebo jako počáteční úsek daleko většího výletu. Anebo elektrokola.
Zatímco ovšem vláček, který projede po trase párkrát denně a nepochybně má problematiku znečišťování národní přírodní rezervace vyřešenou, elektrokola mohou být problém sám o sobě, a to zejména z hlediska baterií a akumulátorů. Situace je prakticky obdobná jako u elektromobilů – kapacita baterií se používáním snižuje, snižuje se tedy dojezd celého zařízení, a pak je jen otázkou času, kdy přestane uživateli stačit či spolehlivě sloužit. Otázkou číslo jedna pak je, co s takto použitou baterií. A není to otázka lokální, jedná se o globálně rozebíranou problematiku, jak baterie znovu využít, ev. jak je vhodně recyklovat. Či, samozřejmě, jak je vhodně nahradit něčím, co umíme ekologicky recyklovat či likvidovat.
Zatímco ovšem elektrokola jsou kolem nás k vidění stále častěji, elektroauta na svůj velký boom teprve čekají. Opětovné využití, recyklace a likvidace baterií je proto právě nyní poměrně ožehavým tématem, které – když na sebe nabalí další pro a proti elektromobility – vyvolává otázku, zda vůbec elektromobily jsou vhodným řešením a zda bychom se neměli zaměřit na jiné aspekty trvalé udržitelnosti. Nicméně dění je již v pohybu a nám nezbývá než reagovat a urychleně hledat řešení na otázky, které spolu se zaváděním elektromobility (a elektrokol, elektrokoloběžek atd.) do praxe vyvstaly a stále vyvstávají. Jednou se tak možná i dočkáme toho, že budeme elektromobily plošně dobíjet úložišti z vysloužilých elektromobilových baterií.
Co si myslíte o elektromobilech vy? Postačí vám jejich dojezd na vaše aktivity? Jeli byste na Černé jezero vláčkem?
Příjemné čtení!
Eliška Hřebenářová
Trvalá udržitelnost
■ K. Plotěný: Hodnocení bezpečnosti opětovného využití vody
■ Český soběstačný dům: Jaké skrývá technologie a jak funguje český ostrovní dům?
■ M. Maršalko a kol.: Ekologické pakoviště ve Spišském Podhradí
■ Barcelonské superbloky. Jak fungují bezpečné zóny bez aut ve městech?
■ S. Števo: Dům přizpůsoben životu vs. život přizpůsoben domu
Firmy informují
■ Testo: Efektivní seřízení ventilačních systémů a zajištění kvality vnitřního ovzduší