Nazeleno
Už už to vypadalo, že budu psaní letošního prvního editorialu o šetření ušetřen, ale osud chtěl zřejmě jinak.
Když jsme se před Vánoci rozhodli pojmout první letošní číslo jako ekologické, netušili jsme, kolik možných výkladů nám tento přístup přinese. Někteří z nás přemýšleli o ekologických materiálech, poličkách bez formaldehydů, domečcích ze dřeva, hlíny a slámy, druhá půlka redakce začala přicházet s mnohem odvážnějšími nápady. Lépe řečeno s rozšířením tématu směrem k šetření, úsporám a třeba k prostému omezení plýtvání. Jediné, na čem jsme se za pár dní na poradě shodli, bylo to, že budeme mít zelenou a dřevěnou obálku.
Navíc jsme narazili na to, že nevíme, zda pokud číslo nazveme „ekologické“, tímto přívlastkem čtenáře potěšíme, nebo naopak naštveme. Navzdory tomu, že Češi mají obecně k ekologii spíše příznivý vztah (jinak bychom nestáli na prvních příčkách evropských žebříčků třídění odpadu), jako společnost jsme natolik polarizovaní, že i v tomto slově vidí polovina z nás provokaci. Nebo spíše kázání a to my zhusta nesnášíme, že…
Rozhodli jsme se proto připravit číslo o odpovědném přístupu k bydlení. Definovali jsme si jej několika body:
– Stavět z dostupných a lokálních materiálů a pokud možno – nízkoenergeticky.
– Šetřit na správném místě, tudíž nejít za každou cenu po ceně – ať už se jedná o dobrý projekt, kvalitní materiály nebo poctivé řemeslo.
– Recyklovat.
– Používat materiály, přípravky a technologie šetrné k životnímu prostředí.
– A hlavně se nejprve pořádně zamyslet, zda něco nového, většího, modernějšího, barevnějšího, lesklejšího atd. vůbec potřebujeme.
Výsledkem je HOME, který držíte v ruce. Budeme rádi, pokud vás spíše potěší, než naštve. Anebo klidně i naštve, hlavně ať vás nenechá lhostejnými.
Protože jediné, na čem se opravdu šetřit nevyplatí, jsou emoce.
Příjemné čtení
Matej Šišolák