Nákupní očistec
Nedávno se mi do zorného pole dostala série fotografií mužů lapených v nákupním pekle. Byli to muži zoufalí. Zničení. Apatičtí. Usazeni na sametových otomanech mezi zkušebními kabinkami, pod znepokojivými zraky umělohmotných figurín. Kyslíku pomálu, přirozené světlo suplované studenými zářivkami. Všude kolem rozestavěné papírové tašky s již zakoupeným zbožím, které dostali za úkol střežit. Někteří měli hlavu v dlaních, jiní zírali do mobilu na legrační videa s koťaty. Další už dávno upadli do mdlob. To vše v zoufalé snaze jakýmkoliv způsobem přečkat onu věčnost, během které si žena jejich srdce vybírá ten správný svetřík či podprsenku.
Je skutečně nutné, aby byla mužská část lidské populace nucena trávit svůj vzácný čas v obchodním očistci? Stačilo by přece tak málo a fenomén butikových zombie by se stal minulostí. Muselo by se ale začít již u samotných tvůrců komerčního vesmíru. Kdyby architekti zahrnuli do svých projektů nákupních center vyjma obchodů také jakási útočiště (či hrací koutky, chcete-li), která by byla vyhrazená výhradně pro čekající muže, čas strávený v obchoďáku by se náhle nejevil tak nesnesitelným, jako tomu bylo doposud. Žena by svého muže na takovém místě odložila a po vyřízení shoppingových pochůzek by si jej zase vyzvedla. Dotyčný muž by si mezitím radostně skočil do bazénku s barevnými balónky, posilnil se nápojem dle vlastního výběru a pohovořil s ostatními čekajícími pány. Anebo se zabavil nějakým kvalitním čtivem (například magazínem ASB, který je možné předplatit si na stránkách www.predplatne.cz, když už jsme tedy zabředli do temných hlubin tématu komerce). Genderová spravedlnost by se měla dotýkat všech oborů lidského působení. Architektura není výjimkou.
Příjemné čtení.
Tereza Janišová
Projekty
■ Farmářský mrakodrap
Realizace
■ Devět set židlí
■ Svět kamenů
Interiér
■ Světelné spektrum
■ Ohýbaný nábytek
Design
■ Rozhovor: Peter Wirz
■ Designmix
Aktuality
■ Reality a investice
■ CAD Fórum
■ Události