tel.: 267 219 346 | e-mail: jagamedia@jagamedia.cz
Objednat toto číslo | PŘEDPLATNÉ | Archiv vydání | E-verze časopisů

Obchod a architektura?

Naše nákupní zvyklosti se kvůli koronavirové pandemii proměňovaly od letošního jara doslova ze dne na den. Snaha nevycházet z domovů a trávit co nejméně času v obchodech nás ještě více přitáhla k internetu. Řadě lidí, kteří doposud nevyužívali internet pro nakupování potravin a zboží běžné denní spotřeby, se tenhle způsob nakupování zalíbil. Internetové prodeje navíc každoročně stoupaly i před koronavirem.
Nabízí se otázka: Co se v budoucnu stane s obchody, nákupními centry a komerčními prostory? Zaniknou? Zůstanou? Promění se? V anketě si můžete přečíst názor úspěšných architektů, zástupce developera nebo odborníka na koncepční plánování měst. V červnu jsme diskutovali u kulatého stolu se zástupci českých firem a s architekty o využití domácích výrobků v architektuře. Zaznívala zde důležitá úloha showroomů pro nakupování. I dnes si chceme zboží prohlédnout, osahat, vybírat a vzájemně se setkávat. E-shopy nenahradí osobní kontakt.
Díky globalizaci a internetovému obchodu je tak snadné nakupovat zboží z celého světa. Odvádí nás to od kvalitních výrobků, které dokáží vyrobit místní firmy doslova za rohem. Neměly by se zejména v rámci veřejných zakázek více využívat domácí výrobky a podporovat tak environmentální hledisko ve výstavbě i zaměstnanost místních obyvatel? I o tom jsme diskutovali na setkání organizovaném společně s Českou komorou architektů. Přečtěte si výstup z něj na dalších stránkách.
Téma tohoto vydání časopisu, komerční prostory, se prolíná rovněž naším rozhovorem s Ondřejem Boháčem, ředitelem Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. Zeptali jsme se ho na další směřování Prahy a vývoj projektů, které v sobě nesou obchodní příležitosti.
Jak může probíhat postupná proměna malého města, které se stává přívětivější pro své obyvatele a v důsledku toho i pro komerční aktivity, ukazuje ve svých zdařilých realizacích v Trojanovicích a v Kopřivnici architekt Kamil Mrva. Další výjimečné příklady realizací komerčních prostor různé typologie z České republiky i zahraničí najdete v tomto vydání.
Jsem přesvědčena o tom, že právě architekti v dialogu se sociology, ekonomy, ekology, krajinářskými architekty a dalšími odborníky by dnes měli ukazovat nové možnosti, kam se může architektura a prostředí kolem nás v současném světě změn ubírat. Pokud může ve Vídni vzniknout obchodní centrum se zahradami a zelenou fasádou, které bude současně fungovat jako místo setkávání, budování komunity i hostel, a pokud i v české Litomyšli plánují realizovat supermarket se zelenou střechou, jehož soudobé architektonické řešení vzniká ve spolupráci mezi investorem a vedením města, je vidět, že nové, ohleduplnější cesty našeho budoucího směřování existují.
Přeji vám podnětné čtení.

 

Jolana Říhová

 

Fokus
■ Analýza: Maloobchod
■ Rozhovor: Ondřej Boháč
■ Kulatý stůl: Využití českých výrobků v architektuře
■ Anketa: Architektura komerčních prostor

Projekty
■ IKEA Westbahnhof ve Vídni
■ Reality a investice

Realizace
■ Bridge Houses Sweets Hotel v Amsterdamu
■ Sídlo firmy Lasvit v Novém Boru
■ Enotéka znojemských vín
■ Polyfunkční dům v Trojanovicích

Interiér
■ Vinný bar Autentista v Praze
■ Art Villas Resort v Kostarice

Design
■ Landscape festival
■ Designmix

New Generation

■ Rozhovor: Ondřej Pokoj

Materiály, konstrukce
■ Okna, dveře: Technologie, Inspirace

Aktuality
■ Česká cena za architekturu
■ Události
■ Knihy
■ Plus Mínus