Školní rok se sice chýlí ke konci, řada dětí a jejich rodičů u nás však žije v nejistotě, co je čeká po prázdninách. Akutní nedostatek volných kapacit na středních, základních a mateřských školách představuje zásadní a komplexní problém dotýkající se resortu školství, fungování a financování obcí, měst a krajů, územního plánování, bytové výstavby i stavebního práva. Rozhodla jsem se tedy nahlédnout na něj s různých úhlů pohledu ve spolupráci s uznávanými experty. Problematika školních kapacit a často opomíjené kvality školního prostředí se proto prolíná celým vydáním ASB, které právě držíte ve svých rukou.
Jak komentuje současnou situaci architekt Ondřej Tuček spolu s dalšími odborníky v anketě, kapacitní krizi bychom měli vzít jako příležitost k hledání nových přístupů. S radním Středočeského kraje a místostarostou obce Psáry Milanem Váchou jsme problematiku diskutovali hlouběji z pozice obcí, krajů i škol. Všechny pohledy z praxe jsou v aktuální debatě zásadní, a pokud se chceme posunout dále a zabránit další vlně kolapsů, je třeba je vzít v potaz. Pokud bude chtít architektonická obec a samosprávy uchopit současnou situaci jako příležitost, bude nutné s větší razancí prosazovat, že stejně jako kvantita je stěžejní kvalita školního prostředí. Právě projekty nových škol plnících v budoucnu stále více roli komunitních center i řadu dalších funkcí, mohou totiž předurčovat rozvoj anebo úpadek celé obce či čtvrti města.
Pohled na školy by nebyl kompletní bez dobrých příkladů – těch již realizovaných i těch v přípravě. Pátrání po nových architektonických realizacích škol u nás se blížilo hledání jehly v kupce sena, ale podařilo se. Předkládáme vám ukázku přístupů k pojetí mateřských a základních škol u nás a u sousedů na Slovensku – zdejší oceňovaný příklad je však školou soukromou. I to názorně ukazuje palčivost situace. Pozitivní zprávou do budoucna alespoň je, že na nové školy u nás již probíhá více architektonických soutěží.
Milí čtenáři, aktuální vydání zakončuje mé více než tříleté působení v pozici šéfredaktorky časopisu ASB a webu ASB-portal.cz. Právě před třemi lety jsem ve vydání ASB #112 publikovala tehdy čerstvě realizovanou Základní školu Amos od SOA architekti a s architektem Mirkem Vodákem z CBArchitektura jsme diskutovali o zásadní roli kompetentní samosprávy při rozvoji obcí. Aktuálním vydáním s tématem škol se tak kruh pomyslně uzavírá, i když s naléhavějším voláním po řešení současné problémové situace.
Na závěr chci poděkovat vám, čtenářům, za možnost provázet vás spletitým vývojem a novinkami v oboru. Bylo mi potěšením pro vás ASB rozvíjet, zkvalitnit jeho koncepci a design. Říká se, že v nejlepším se má skončit, a tak odcházím vstříc nové pracovní výzvě. Věřím, že o vás bude nový nástupce pečovat se stejným zaujetím.
Přeji vám podnětné čtení a vše dobré.
Jolana Říhová
FOKUS
■ Kapacity škol se do září nezvýší
■ Anketa: Kapacita škol versus bytová výstavba
■ Školy nastolují více otázek než odpovědí
■ Rozhovor: Milan Vácha, Středočeský kraj
DESIGN & ART
■ Rozhovor s designérem Radkem Hegmonem
STAVEBNÍ PRAXE
■ Novinky
ASB DIGEST
■ Česká cena za architekturu 2023
■ Výstavy, akce
■ Knihy
■ Architektonické soutěže